Zonder aanleiding

“Na het avondeten begon Nadia (9j) zonder aanleiding Ben (6j) te pesten.  Ze begon ook Hendrik (16j) uit te dagen.  Ik weet niet waarom ze zo doet, maar ik heb gewoon mijn rug gedraaid.  Ik heb me gericht op de andere kinderen die gezellig samen zaten bij de TV.  Nadia deed ondertussen gewoon verder en ik hoopte maar dat Hendrik niet kwaad zou worden.  Ik heb geprobeerd zijn aandacht ook wat af te leiden.  Ik vroeg hem om mee het dessert te maken.

Je zou dan denken dat Ben ervan weg gaat, maar dat is niet zo.  Ik heb het niet gezien, maar Nadia had Ben zijn pyjamabroek uitgetrokken.  Ben kwam al wenend in de keuken.

Ik heb Ben getroost en hem de raad gegeven uit Nadia haar buurt te blijven.

Ik heb dan toch het lastige gevoel dat Nadia gewoon haar zin doet.  Wat moet ik hiermee?”

Bespreking

Dit is een dagboekverslag van een opvoeder in een gezinsvervangende voorziening voor kinderen en jongeren.  Deze opvoeder kiest ervoor om het conflict te vermijden.  De opvoeder zal hier letterlijk een afstand houden tussen de cliënt en zichzelf.   Indien de opvoeder angst ervaart om de mogelijke escalatie of vanuit ‘ik kan dit nu niet’, dan biedt deze afstand ook meer veiligheid.   Wanneer de opvoeder een pauze in de omgang neemt, dan wordt de interactie tussen de cliënt en de opvoeder gestopt.  De opvoeder neemt hiertoe dan het initiatief.  Bijvoorbeeld; de opvoeder zou kunnen denken, dit lukt nu niet, ik ga even weg of ik voel mezelf te kwaad worden, ik ga even afkoelen.

We zien ook dat de opvoeder tracht ‘af te leiden’. De opvoeder begint over iets anders te praten en haalt één van de betrokken jongere uit de situatie.  Dit kan de-escalerend werken. Door de persoon uit de uitlokkende situatie te halen, wordt het conflict ook geneutraliseerd.  Maar we merken dat de opvoeder met vragen blijft zitten: wat moet ik hiermee?

Het lijkt ons belangrijk om met Nadia in gesprek te gaan.   Wij bedoelen dan een gesprek om elkaar in conflictsituaties te leren kennen.  We stellen dan vragen zoals: hoe reageer jij op dingen die je niet leuk vindt?  Hoe wordt jij kwaad?  Hoe is het voor jou als iemand je vastgrijpt?  Wordt je graag geknuffeld? … enz.  In dit gesprek is het dus geenszins de bedoeling om de andere te overtuigen of de les te spellen.   Het is ook de bedoeling om iets te zeggen over hoe jij – als opvoeder en als persoon – omgaat met zaken die jij niet leuk vindt, enz….

Wij gaan ervan uit dat een wederzijdse, positieve band preventief werkt ten aanzien van geweldbeheersing.  Anderzijds weten we ook dat conflicten deel uitmaken van menselijke relaties, zonder dit te willen verheerlijken of de impact ervan te willen minimaliseren.

Heb jij zelf vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit conflict.  Je kan steeds reageren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s